Z wszystkich układów konstrukcyjnych samochodu, najważniejsze miejsce zdecydowanie zajmuje układ hamulcowy od którego zależy bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego.
Sprawny układ hamulcowy pozwala zmniejszyć prędkość jazdy, zatrzymać samochód i unieruchomić go podczas postoju, gdy to konieczne. Układ nie jest zbyt skomplikowany. Mimo tego, dosyć często trapiony jest usterkami. Do typowych należy awaria pompy hamulcowej.
Zasada działania pompy
Pompa hamulcowa to niezwykle istotny element układu hamulcowego. Z reguły sterowana jest za pomocą dźwigni, która złączona jest z pedałem hamulca. Co istotne, wspomniany proces ułatwia także serwo hamulcowe tj. urządzenie, które wspomaga siłę hamowania. Ze względu na stosunkowo prostą konstrukcję, w motoryzacji najczęściej stosuje się pompy tłokowe.
Istotne zadanie pompy
Podstawowym zadaniem pompy hamulcowej jest wytworzenie prawidłowego ciśnienia, które jest niezbędne do wywarcia ruchu tłoczków hamulcowych, a co za tym idzie rozpoczęcia procesu hamowania. Pompowanie płynu hamulcowego odbywa się przez przewody do hamulców, gdzie tłok umieszczony w zacisku zostaje wypchnięty, co skutkuje dociśnięciem klocka hamulcowego do tarczy. Pompa hamulcowa musi być sprawna. Jej awaria grozi dysfunkcją hamulców, a więc ryzykiem spowodowania wypadku drogowego.
Typowe usterki
Pompa hamulcowa to wbrew pozorom typowa część eksploatacyjna, która jest podatna na usterki. Najczęściej ulega zużyciu w wyniku długoletniej, intensywnej eksploatacji pojazdu. Masz duży przebieg na liczniku? Może czas najwyższy sprawdzić stan pompy, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na drodze.
Zużycie pompy można zdiagnozować na dwa sposoby: po zbyt głębokim skoku pedału hamulca lub po jego tzw. gumowym zachowaniu. Mocno wyeksploatowana pompa hamulcowa wyraźnie wydłuży także długość drogi hamowania, więc warto zwrócić na to uwagę. Pamiętajmy, że przy wymianie pompy hamulcowej, należy koniecznie zmienić płyn hamulcowy.
Regularna kontrola układu
Najczęściej zawodzi pompa i przewody hamulcowe, które ulegają parceniu i korozji. To bardzo ważne, by regularnie kontrolować stan poszczególnych części układu hamulcowego. Tylko odpowiednia profilaktyka zapewni brak problemów z hamowaniem, czyli tym samym wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.