Podczas kontroli układu hamulcowego i okresowych przeglądów auta kierowcy stosunkowo często pomijają hamulec postojowy, zwany także awaryjnym lub ręcznym. To źle, bowiem jest to integralny element całego systemu i powinien być sprawny.
Zacznijmy od tego, że układy hamulcowe w zależności od samochodu potrafią się od siebie trochę różnić. Na dodatek samodzielne ingerowanie w system np. podczas wymiany poszczególnych części w układzie wymaga sporego doświadczenia. Jeżeli takiego nie posiadasz, wszelkie czynności zlecaj warsztatowi.
Krótka charakterystyka
Hamulec postojowy
Hamulec postojowy tj. ręczny lub awaryjny znalazł zastosowanie po to, by auto nie stoczyło się podczas parkowania. Kierowcy potocznie nazywają go hamulcem ręcznym z racji tego, że w większości aut do uruchomienia hamulca służy specjalna dźwignia. Nie bez powodu hamulec postojowy określa się także mianem awaryjnego, bowiem w przypadku poważnych kłopotów z hamulcami, może pomóc zatrzymać samochód.
Auta z hamulcami bębnowymi
Pierwszy, najstarszy system hamowania, jest stosowany w samochodach z tylnymi bębnami hamulcowymi. Ich największa zaleta to niebywała trwałość - dobrze serwisowane mogą wytrzymać nawet ponad 100 tys. km przebiegu. Niestety hamują one nieco gorzej od nowszych typów hamulców.
Hamulec postojowy w tego typu samochodach został podłączony bezpośrednio do bębnów przy pomocy linki hamulcowej. Pozwala to na zatrzymanie auta, nawet jeżeli wycieknie płyn hamulcowy. Niestety, na skutek częstego hamowania awaryjnego może dojść do zerwania lub poluzowana linki, przez co hamulec ręczny straci na skuteczności.
Hamulce tarczowe
To drugi typ hamulców samochodowych, w przypadku których stosuje się hamulec ręczny montowany na ogół w tylnych kołach obok tarcz i klocków. Przypomina on tradycyjne bębny, jednak jest nieco mniejszy niż standardowy. Czy trzeba je wymieniać? Zwykle wystarczy wymienić same szczęki hamulca awaryjnego lub cylinderki, których zadaniem jest rozwieranie szczęk.
Na koniec dodajmy, że ostatni krzyk mody to elektrycznie sterowany hamulec ręczny, gdzie nie ma żadnej dźwigni, lecz odpowiedni przycisk. Użycie go powoduje, że elektryczne siłowniki zaciskają klocki na tarczach.