Prawidłowa eksploatacja układu hamulcowego, a przede wszystkim jego najbardziej istotnych elementów, w wielu przypadkach może okazać się kluczowa dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Po czym poznać, że klocki lub tarcze hamulcowe uległy zużyciu? Jakie awarie towarzyszą tym częściom?
Typowe uszkodzenia klocków i tarcz hamulcowychDobry stan układu hamulcowego to podstawa bezpiecznej jazdy. Takie części jak klocki oraz tarcze hamulcowe odpowiadają za skuteczne zatrzymanie samochodu, nawet w najbardziej awaryjnych sytuacjach. Z racji, że wspomniane elementy należą do typowych części eksploatacyjnych samochodu, nikogo nie powinien zdziwić fakt, że wraz z postępującym przebiegiem, ulegają stopniowemu zużyciu. Niekiedy, wspomniane elementy borykają się z wieloma, nieprzewidzianymi usterkami, które mogą w znaczny sposób wydłużyć drogę hamowania. Po czym rozpoznać typowe awarie klocków i tarcz hamulcowych?
Najczęstsze awarie tarcz hamulcowych
Tarcze to jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego. Ich współpraca z klockami umożliwia zatrzymanie samochodu. Do najczęściej spotykanych usterek tarcz hamulcowych należy zaliczyć m.in. powstawanie tzw. rowków na ich powierzchni, które zwykle są wynikiem pojawienia się na okładzinach ciernych nieczystości tj. kamieni, piasku. Takie zjawisko może być jednak także skutkiem użycia kiepskiej jakości klocków hamulcowych, których materiał jest po prostu zbyt miękki. Tego typu usterka objawia się zwykle głośną pracą hamulców oraz odgłosami tarcia w momencie hamowania.
Korozja, to z kolei drugi, bardzo często spotykany problem, który dotyczy tarcz hamulcowych. Na powierzchni ciernej tarcz pojawia się rdza, która powoduje hałas podczas pracy hamulców oraz zmienne, istotne różnice w sile hamowania. Przyczyny korozji? Zwykle pojawia się ona w zimie, kiedy tracze narażone są na częsty kontakt z wodą i solą. Niekiedy, po kilku hamowaniach, niewielka ilość warstwy rdzy zejdzie sama. W pozostałych przypadkach zaleca się przetoczyć tarcze hamulcowe, oczywiście o ile ich grubość na to pozwala; w przeciwnym razie wymieniamy tarcze na nowe. Stosunkowo częsta usterka, to także przegrzewanie się tarcz hamulcowych, które objawia się powstawaniem niebieskich przebarwień na ich powierzchni. Przyczyną takiej sytuacji jest zwykle zablokowanie się lub zakleszczenie klocków hamulcowych. Jeżeli tarcze hamulcowe przegrzewają się, to najlepiej wymienić je na nowe.
Powszechnie występujące usterki klocków hamulcowych
Do przegrzewania się może także dojść w przypadku klocków hamulcowych, co jest zwykle następstwem zablokowania klocków oraz nieprawidłowego cofania się tłoczka. Duży wpływ ma na to także sam kierowca, który może doprowadzić do przegrzania się klocków w wyniku nieprawidłowej eksploatacji samochodu np. jazda z wciśniętym pedałem hamulca.
Dosyć częsta awaria klocków hamulcowych dotyczy nierównomiernego zużywania się powierzchni ciernej, która spowodowana jest zwykle współpracą klocków ze zużytą powierzchnią tarczy lub w przypadku, gdy nowo założony klocek posiada nieco inne wymiary, niż poprzedni. Nierównomierne zużycie może objawiać się zwiększoną ilością pisków oraz drgań, które powstają podczas hamowania. W takiej sytuacji najlepiej jest wymienić klocki na nowe.
Jakich producentów części warto brać pod uwagę?
Specjaliści polecają klocki i tarcze hamulcowe takich marek jak: ATE, Brembo, Bosch, TRW i Zimmermann. To bardzo dobry wybór, choćby ze względu na fakt, że elementy układu hamulcowego tych firm są bardzo często montowane na tak zwany pierwszy montaż, przez znane koncerny samochodowe.
Jeżeli mowa o układzie hamulcowym w samochodzie, to pamiętajmy jednak, że to nie tylko klocki i tarcze hamulcowe – kontroli wymagają także pozostałe elementy tj. choćby przewody hamulcowe (sztywne i elastyczne) i gumowe uszczelnienia zacisku. Bezpiecznej drogi!