Temperatura na styku klocka hamulcowego i tarczy może w ekstremalnych sytuacjach wyraźnie wzrosnąć. Nierzadko osiąga tak duże wartości, że dochodzi do wrzenia płynu hamulcowego w układzie.
Niestety, to duży problem. Na skutek wrzenia płynu hamulcowego dochodzi do powstawania pęcherzy pary wodnej, przez co płyn staje się mniej ściśliwy. Rezultat jest taki, że gdy kierowca przyciska na pedał hamulca, ilość ciśnienia przenoszona na tłok w zacisku hamulcowym wyraźnie spada, co prowadzi do zmniejszenia siły docisku klocka do tarczy, czyli de facto zaniku siły hamowania.
Zjawisko fadingu
Za zanik hamulca odpowiada nie tylko płyn hamulcowy. Podczas agresywnej jazdy może dojść także do zjawiska tzw. fadingu, czyli gwałtownego spadku siły hamowania. Taka sytuacja ma miejsce, gdy klocek hamulcowy rozgrzeje się do ponad 200 stopni Celsjusza. Co prawda uzyskanie takiej temperatury jest rzadkością podczas jednokrotnego hamowania, to jednak częste i intensywne hamowanie może do tego doprowadzić.
Zanik siły hamowaniaNa skutek wysokiej temperatury pomiędzy tarczą hamulcową a klockiem powstaje warstwa rozgrzanych gazów, która utrudnia i osłabia dociśnięcie klocka hamulcowego do tarczy. Zmniejszenie siły hamowania z reguły zaskakuje kierowcę i może być przyczyną wypadku. W skrajnych sytuacjach, klocek hamulcowy rozgrzewa się do tego stopnia, że płyn hamulcowy ulega zagotowaniu - o czym pisaliśmy wyżej.
Niepozorne gazy
Jak zostało to powyżej zauważone, warstwa rozgrzanych gazów wyraźnie utrudnia docisk do tarczy. Najlepsza ochrona przed takim zjawiskiem, to odpowiednie odprowadzanie ciepła oraz powstających gazów, przez żłobienia wykonane w tarczach. Za ich usuwanie odpowiedzialne są także wiercone otwory na tarczy, przez które gazy przedostają się do kanałów wentylacyjnych tego podzespołu, po czym odprowadzane są na zewnątrz.
Problem seryjnego wyposażenia
Kłopot w tym, że tarcz frezowanych i z wywierconymi otworami nie stosuje się w standardowych modelach aut. Wynika to przede wszystkim z dodatkowych kosztów, lecz także z braku potrzeby stosowania takich tarcz, np. w przypadku typowych samochodów miejskich, które eksploatuje się w taki sposób, że układ hamulcowy nie ma szans, by nagrzać się do niebezpiecznych temperatur.