Jak kupić? Kontakt Koszyk 0 Produktów 0,00 PLN     Zarejestruj się
 

22 266 84 58
8:00 - 20:00 od Pn. do Pt.
9:00 - 17:00 w Sob.

  Kliknij i wyślij
zapytanie

Kup część
wybierz Swój samochód
1
Marka

2
Model

3
Typ

Szukaj
Jesteś tutaj:

Artykuły

Zanik siły hamowania

Temperatura na styku klocka hamulcowego i tarczy może w ekstremalnych sytuacjach wyraźnie wzrosnąć. Nierzadko osiąga tak duże wartości, że dochodzi do wrzenia płynu hamulcowego w układzie.

 

Niestety, to duży problem. Na skutek wrzenia płynu hamulcowego dochodzi do powstawania pęcherzy pary wodnej, przez co płyn staje się mniej ściśliwy. Rezultat jest taki, że gdy kierowca przyciska na pedał hamulca, ilość ciśnienia przenoszona na tłok w zacisku hamulcowym wyraźnie spada, co prowadzi do zmniejszenia siły docisku klocka do tarczy, czyli de facto zaniku siły hamowania.

 

Zjawisko fadingu

 

Za zanik hamulca odpowiada nie tylko płyn hamulcowy. Podczas agresywnej jazdy może dojść także do zjawiska tzw. fadingu, czyli gwałtownego spadku siły hamowania. Taka sytuacja ma miejsce, gdy klocek hamulcowy rozgrzeje się do ponad 200 stopni Celsjusza. Co prawda uzyskanie takiej temperatury jest rzadkością podczas jednokrotnego hamowania, to jednak częste i intensywne hamowanie może do tego doprowadzić.

 

Zanik siły hamowaniaZanik siły hamowaniaNa skutek wysokiej temperatury pomiędzy tarczą hamulcową a klockiem powstaje warstwa rozgrzanych gazów, która utrudnia i osłabia dociśnięcie klocka hamulcowego do tarczy. Zmniejszenie siły hamowania z reguły zaskakuje kierowcę i może być przyczyną wypadku. W skrajnych sytuacjach, klocek hamulcowy rozgrzewa się do tego stopnia, że płyn hamulcowy ulega zagotowaniu - o czym pisaliśmy wyżej.

 

Niepozorne gazy

 

Jak zostało to powyżej zauważone, warstwa rozgrzanych gazów wyraźnie utrudnia docisk do tarczy. Najlepsza ochrona przed takim zjawiskiem, to odpowiednie odprowadzanie ciepła oraz powstających gazów, przez żłobienia wykonane w tarczach. Za ich usuwanie odpowiedzialne są także wiercone otwory na tarczy, przez które gazy przedostają się do kanałów wentylacyjnych tego podzespołu, po czym odprowadzane są na zewnątrz.

 

Problem seryjnego wyposażenia

 

Kłopot w tym, że tarcz frezowanych i z wywierconymi otworami nie stosuje się w standardowych modelach aut. Wynika to przede wszystkim z dodatkowych kosztów, lecz także z braku potrzeby stosowania takich tarcz, np. w przypadku typowych samochodów miejskich, które eksploatuje się w taki sposób, że układ hamulcowy nie ma szans, by nagrzać się do niebezpiecznych temperatur.

Podziel się:
    
    

Artykuły

Wszystkie poradniki >>

Ostatnie komentarze


W mojej Audicy sprawują się wyśmienicie. Cena dość atrakcyjna, szybka wysyłka.

Adam 

Osobiście jestem zadowolony z zakupów. Wraz z tymi tarczami wymieniłem klocki na nowe, cały...

Kamil 

Rewelacyjna jakość, polecam wszystkim produkty TRW!!!

Junak 

Jak za taką cenę to jestem jak najbardziej zadowolony :)

Karol 

Polecane części hamulcowe

Obsługujemy
płatności
platnosci
Sklep internetowy z częściami układu hamulcowego do samochodów Nowe-hamulce.pl
Jeśli chcesz zapytać o naszą ofertę, skontaktuj się z nami telefonicznie bądź mailowo. Nasi konsultanci są dostępni od Pon. do Sob. pod numerem telefonu 22 266 84 58
Najlepsze klocki, tarcze hamulcowe, szczęki oraz bębny hamulcowe w najniższych cenach w Polsce dostępne są tylko w sklepie Nowe-hamulce.pl.