Markę Renault założyło kilku braci: Louis, Marcel i Fernando Renault w 1898 roku w miejscowości Billancourt niedaleko Paryża. Ich głównym celem była produkcja samochodów. Największą inicjatywę przejmował najmłodszy z braci Louis. Stworzył swój pierwszy pojazd, nie opierając się żadnymi rysunkami tylko i wyłącznie na swojej pamięci oraz intuicji, a miał wtedy dopiero 21 lat. Jego brat Marcel zajmował się sprawami technicznymi oraz projektami i konstruowaniem samochodów.
Firma Renault Freres w rocznicę swojego istnienia zaprezentowała w Paryżu swoje 2 najnowsze modele. Razem z samochodem Typu A pojawił się Typ B, z silnikiem o pojemności. 450 cm3. Wyprodukowano 76 egzemplarzy, a w fabryce pracowało 110 osób. W 1902 roku firma skonstruowała swój własny silnik, którego pomysłodawcą Louis Renault. Był to 4-cylindrowy silnik, o pojemności 3750 cm3 oraz mocy 25KM. Były to jedne z najmocniejszych aut na rynku w tamtych czasach. I z tego powodu bracia Renault stwierdzili w 1903 r., że wystartują w wyścigu na trasie Paryż – Madryt. W trakcie eliminacji - Marcel Renault zginął w wypadku. 3 lata później, z powodów zdrowotnych odszedł również Fernand. Od tego momentu firma nazywała się Les Automobiles Renailt (Samochody Renault).
W okresie międzywojennym firma przechodziła wiele zmian. Podczas I wojny światowej samochody Renault AG i AG-1 funkcjonowały także jako taksówki, co w pewnym stopniu przyczyniły się do wygrania wojny pomiędzy Francją a Niemcami. Przez ich szybką reakcję, posiłki były dostarczone na czas żołnierzom, co dało zwycięstwo Francuzom i Anglikom. W tym okresie Renault zajmowało się również produkcją czołgów, silników lotniczych oraz pojazdów transportowych dla swoich wojsk. Natomiast w czasie II wojny światowej Louis Renault nie posiadał już takiej passy. Oskarżono go o współpracę z nazistowskimi Niemcami i trafił do więzienia gdzie zmarł w 1944 r. W kolejnym roku Państwo przejęło jego zakłady i wznowiło produkowanie części Renault i małego samochodu 4 CV z 4-cylindrowym silnikiem umieszczony z tyłu i napędem na tylne koła, przekazywany za pomocą 3-biegowej manualnej skrzyni Renault. W 1949 r. auto to wygrało rajd Monte Carlo, a w 1951 24-godzinny rajd Le Mans.
Następne lata były dla marki coraz lepsze. W 60-tych latach wyprodukowano takie modele jak Renault 8 i Renault 12, znany w Polsce jako 1300. Najbardziej kojarzonym modelem lat 60 było Renault 4. W latach 80-tych i 90-tych powstał model - miejski maluch o nazwie model 5. Clio jest jego następcą. W tamtym okresie popularnymi modelami było także Renault 9 oraz Renault 11. Każdy z tych modeli miał swoich następców, którymi było Renault 19 i Megane, które produkuje się do dziś. Następnie pojawił się model Renault 21 produkowany między 1986 a 1994 rokiem, gdy zastąpiono je wytwarzaną do dzisiaj Laguną.
Aktualnie firma Renault jest posiadaczem marki Dacia. W fabrykach pracuje ok. 131 tysięcy pracowników, a produkcja samochodów jest w wielu krajach Europy, Ameryki oraz Azji. Oprócz produkcji samochodów, firma produkuje też wagony kolejowe, urządzenia ogrodnicze.