Nazwa Volvo pochodzi od słowa "toczyć się" i była dużo wcześniej niż pierwsze auta tej marki i wymyślił ją współzałożyciel szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF. W 1915 r. została zarejestrowana jako znak firmowy. W SKF pracowało wtedy 2 twórców działalności motoryzacyjnej - Assar Gabrielsson i Gustaf Larson. Na przerwie w pracy rozmawiali oni o motoryzacji, która była ich wspólną pasją. Zaowocowało to koncepcją produkowania samochodów.
W 1927 r. zrealizowali swoje marzenie i stworzyli pierwszy samochód marki Volvo model OV4, na którego mówiono Jakob. Ciekawostką jest to, że prototyp ten poruszał się tylko do tyłu. Wadę tą usunięto przed oficjalną premierą. Oprócz wersji cabrio produkowano także model z zamkniętym nadwoziem i nazywał się PV 4. Na samym początku sprzedawało się bardzo mało egzemplarzy natomiast w późniejszych latach można było zaobserwować jej wzrost.
Marka Volvo oprócz produkcji samochodów osobowych w swojej ofercie ma również pojazdy użytkowe, które zaczęto produkować w 1928 r. Konstruowanie oraz produkcja ciężarówek i autobusów stało się mocną stroną marki.
W czasie drugiej wojny światowej firma Volvo pracowała nad projektami kolejnych modeli aut. W 1944 roku zaczęto produkować Volvo PV 444 aż do 1958 roku. W oznaczeniu aut cyfry znaczyły kolejno: pierwsza cztero-osobowe wnętrze, druga moc 40 KM, a trzecia użycie czterocylindrowego silnika.
Czując potrzebę produkcji ładnych i bezpiecznych samochodów dla klientów, Volvo wprowadziło do swojego sposobu projektowania tzw. crash testy. Sprawdzały one wytrzymałość pojazdu podczas różnego rodzaju kolizji wraz z przeszkodami. Pierwszym modelem który przeszedł cash test było Volvo Amazon z 1956 roku, który jako pierwsze na świecie posiadał 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z przodu. Takie pasy miały też: Volvo PV 544, oferowane w wersjach z nadwoziem wersji sedan (P 120), coupe (P 130) a także kombi (P 220).
Pod koniec lat 50-tych wyprodukowano sportowy model Volvo P 1800.
W 90-tych latach następowały zmiany w nazwach modeli Volvo. Wedle nowej numeracji aut od roku 1995 nazwano następcę serii 400 sedana S40 oraz kombi V40. Volvo 850, które było debiutantem w 1991 roku od 1996 roku sprzedawano pod nazwą S70 i V70. Obecnie w sprzedaży jest także model z nadwoziem coupe C 30, ekskluzywne limuzyny S 60 i S 80 oraz dwa SUV-y XC 90 i mniejszy XC 60. Od 1999 r. marka Volvo jest niezależną firmą, z powodu wykupienia go przez Forda.