O problemie z zaciskami hamulcowymi najczęściej dowiadujemy się podczas przeglądu samochodu. Do popularnych usterek zacisków hamulcowych zaliczamy m.in. wyciek płyny hamulcowego. Wówczas mamy dwie możliwości – wymiana zacisków na nowe, albo regeneracja. Co się bardziej opłaca?
Czy warto regenerować zaciski hamulcowe?Jeżeli weźmiemy pod uwagę same koszty regeneracji zacisków hamulcowych, to na tej płaszczyźnie zabieg ten jest opłacalny – regeneracja zacisków jest mniej więcej o połowę tańsza w porównaniu z wymianą tych części na nowe zamienniki. Gdzie można przeprowadzić regenerację? Istnieje wiele warsztatów specjalizujących się w tej czynności, jednak należy korzystać z usług tych renomowanych, wyposażonych w odpowiedni sprzęt. Niekiedy zdarza się, iż na regenerowane części otrzymujemy dedykowany okres gwarancyjny – warto się tym zainteresować. Ponadto regenerację zacisków można przeprowadzić u wiodących dostawców części zamiennych oraz w autoryzowanych stacjach obsługi. Uwaga – wyłącznie prawidłowo przeprowadzony zabieg regeneracji zacisków hamulcowych sprawi, że część ta nie będzie odbiegała jakościowo od nowych zamienników. Warto zatem poszukać opinii na temat firmy, której powierzymy regenerację zacisków hamulcowych z naszego samochodu.
Regenerację zacisków hamulcowych możemy przeprowadzić także we własnym zakresie – o ile dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami oraz warsztatem. Najczęściej do wycieku płynu hamulcowego z zacieku dochodzi w przypadku uszkodzenia reperaturek – ich koszt to niekiedy ok. 20% wartości nowych zacisków, a w wielu sytuacjach okazuje się, że wystarczy te części wymienić, aby zacisk ponownie prawidłowo funkcjonował. Budowa oraz rozebranie samego zacisku hamulcowego również nie należy do trudnych rzeczy. Po rozmontowaniu powinniśmy skontrolować stan zużycia uszczelek, obudowy zacisku oraz tłoczków hamulcowych. Pamiętajmy, iż wszelkie, nawet najmniejsze pęknięcia na zacisku wykluczają go z dalszej eksploatacji oraz regeneracji – wówczas powinniśmy element ten zastąpić nowym.