Kierowco, zastanawiałeś się ile powinna wynosić dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej? A może nurtuje Cię kwestia tego, jak prawidłowo przeprowadzić pomiar grubości jej części roboczej oraz jak i czym zmierzyć różnicę grubości tarczy hamulcowej? Dziś postaramy się skrupulatnie wyjaśnić to oraz kilka innych kwestii, dotyczących tarcz hamulcowych.
Tarcza hamulcowa zalicza się do kluczowych elementów hamulcowego systemu tarczowego, który należy zauważyć jest aktualnie najbardziej popularnym rodzajem hamulców. System stał się na tyle popularny, że niemal każdy producent samochodu decyduje się na jego montaż.
Grubość tarczy hamulcowejPrawidłowa grubość tarczy hamulcowej
Zacznijmy od tego, że grubość tarcz hamulcowych w samochodach osobowych jest bardzo zróżnicowana. Z reguły wynosi od 10 mm do 28 mm. Dlatego niekiedy trudno będzie prawidłowo ocenić stan tarcz. Trzeba także mieć na uwadze, że grubsze tarcze hamulcowe to nie zawsze większa trwałość.
Niezależnie od grubości, zużycie eksploatacyjne tarczy nie powinno przekraczać 1 mm na stronę. Dlatego jeżeli nowa tarcza ma np. 18 mm grubości, to minimalna wartość jej bezpiecznego użytkowania wynosi 17 mm. Eksploatacja tarcz hamulcowych poniżej dopuszczalnej grubości jest niezwykle niebezpieczna i co więcej niezgodna z prawem.
Zagrożenia wynikające ze zużycia tarcz
Tarcze hamulcowe, których minimalna wartość grubości została przekroczona, należy uznać za zużyte i jak najszybciej wymienić na nowe. Wyeksploatowana tarcza bowiem szybciej się nagrzewa i nie jest w stanie odprowadzać dużych ilości ciepła. Skutkiem tego może być przegrzanie się hamulców, a więc utrata skuteczności hamowania.
Wykonaj prawidłowy pomiar grubości tarcz
Po pierwsze, pamiętajmy by robić to w miarę regularnie. Prawidłowy pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej zaleca się wykonać w kilku miejscach. Najlepiej, gdy zaczniemy od zewnętrznego brzegu i stopniowo będziemy przesuwać się wzdłuż promienia do jej osi obrotu. Dzięki prawidłowemu pomiarowi grubości tarczy hamulcowej będziemy mogli skutecznie ocenić stopień jej zużycia.
Na koniec przypominamy, że jeżeli minimalna wartość została przekroczona, należy wymienić tarcze na nowe. Na szczęście w większości samochodów nie jest to zbyt trudne i zajmuje naprawdę niewiele czasu, co oznacza stosunkowo niskie koszty robocizny. Ceny tarcz hamulcowych są z kolei bardzo zróżnicowane – modele niewentylowane kosztują od 30 do 50 zł za sztukę, natomiast wentylowane nawet około 500 zł.