Płyn hamulcowy znajdujący się w układzie hamulcowym z upływem czasu traci swoje w właściwości. W przypadku, gdy nie zostanie on w porę wymieniony, hamulce mogą odmówić posłuszeństwa niemal bez ostrzeżenia. Sprawdźmy zatem jak często należy wymieniać płyn hamulcowy, aby bezpieczeństwo jazdy nie uległo pogorszeniu.
Jak często wymieniać płyn hamulcowy?Standardowe płyny hamulcowe są niezwykle mocno higroskopijne, czyli pochłaniają wilgoć z otoczenia, nawet wówczas, gdy znajdują się wewnątrz układu. Im więcej wody w płynie, tym niższa jest jej temperatura wrzenia. Temperatura wrzenia tymczasem to jeden z najważniejszych parametrów płynu hamulcowego. Woda w układzie hamulcowym szkodzi. Nowy płyn klasy DOT 4 – najczęściej wykorzystywany we współczesnych samochodach - ma temperaturę wrzenia przekraczającą 230°C, wystarczy jednak, że zawartość wody osiągnie w nim ok. 3,5%, a wartość spada o ok. 80°C. W momencie, gdy płyn hamulcowy zagotuje się, a w układzie pojawią się pęcherzyki gazu, przestanie on przekazywać siłę z pedału hamulca na tłoczki w zaciskach. Pedał stanie się wtedy miękki, a skuteczność hamulców spadnie niemal do zera.
Jak często wymieniać płyn hamulcowy oraz o czym pamiętać?
Producenci aut i płynów hamulcowych, jak również specjaliści ds. motoryzacji zalecając wymianę płynu hamulcowego przynajmniej raz na dwa lata i nie rzadziej niż co 60 tys. km.Nowoczesne auta wyposażone w układy EBS, ESP oraz systemy elektronicznego rozdziału siły hamowania są szczególnie wrażliwe na jakość płynu. Do ich prawidłowego działania płyn musi mieć również odpowiednią lepkość (niższą niż w przypadku standardowych płynów), co umożliwi szybsze zmiany ciśnienia w układzie. Takie wymogi spełnia między innymi płyn hamulcowy Bosch DOT 4 HP. Zastosowanie standardowego płynu może o ułamki sekund spowolnić działanie układów, a czas ten to w sytuacjach awaryjnych jest naprawdę znaczący. W obecnie produkowanych nowoczesnych pojazdach niezwykle istotny jest – poza doborem właściwego płynu – również sam proces jego wymiany i odpowietrzania układu. W sporej liczbie przypadków konieczne jest użycie testera diagnostycznego, za pomocą którego można wymusić m.in. otwarcie zaworów układu hydraulicznego w ABS/ESP. Bez tego sprzętu w zakamarkach systemu może pozostać wyeksploatowany stary płyn, a w dodatku układu nie uda się całkowicie odpowietrzyć, co będzie skutkować niższą skutecznością hamowania. Zastosowanie specjalistycznych narzędzi eliminuje ryzyko pozostawienia resztek starego płynu oraz niedokładnego odpowietrzenia.