Cylinderki hamulcowe to bardzo istotne części bębnowego układu hamulcowego. Aby przekonać o tym użytkowników wystarczy przybliżyć proces działania bębna hamulcowego. Naciśnięcie pedału hamulca skutkuje znacznym wzrostem ciśnienia płynu hamulcowego, dzięki czemu skrajne powierzchnie cylinderka przesuwają się, a efektem tego jest odpowiedni docisk szczęk do bębna.
Nikogo nie powinien więc zdziwić fakt, że mechanicy rozpoczynają diagnostykę układu hamulcowego właśnie od sprawdzenia szczelności cylinderka hamulcowego. Nieszczelności i zapiekanie się cylinderków to bowiem najczęściej spotykane przyczyny wymiany tego podzespołu.
Diagnostyka cylinderków hamulcowych
cylinderek hamulcowyWymiana cylinderków hamulcowych dotyczy samochodów wyposażonych w bębny hamulcowe. Na szczęście naprawa nie należy do skomplikowanych i nie wymaga posiadania specjalistycznego sprzętu, dlatego można dokonać jej samemu, w garażu.
Co prawda era bębnów hamulcowych praktycznie dobiegła końca, lecz są one nadal montowane na tylnej osi tańszych aut kompaktowych. Usterki cylinderków hamulcowych występują zwykle w trakcie eksploatacji, choć zdarzają się także przypadki nieprawidłowego montażu szczęk hamulcowych, co może negatywnie wpłynąć na ów cylinderki. Warto zaznaczyć, że gdy uszkodzeniu ulega cylinderek, to bardzo często usterki dosięgną także elementy znajdujące się w obszarze cylinderka – np. samoregulator.
Wymiana cylinderków
Prace należy rozpocząć od uniesienia pojazdu i zdjęcia koła. Po odkręceniu śrub zabezpieczających należy zdjąć bęben, zachowując szczególną ostrożność – trzeba zrobić to w miarę delikatnie, by nie uszkodzić szczęk hamulcowych. Eksperci sklepu Nowe-Hamulce.pl podpowiadają, by cały układ potraktować z należytą troską. Uszkodzenie szczęk hamulcowych skutkuje bowiem dodatkowymi kosztami związanymi z wymianą tych elementów. Po demontażu bębna należy umyć wszystko z rozlanego płynu hamulcowego. Szkody, w postaci zalania wnętrza mechanizmu płynem hamulcowym, mogą bowiem powodować właśnie uszkodzenia cylinderka hamulcowego. Po dokładnym wyczyszczeniu trzeba wszystko rozebrać – demontaż szczęk, odkręcenie przewodów hamulcowych. Wówczas można wyjąć cylinderek i zamontować nowy.
Specjaliści radzą, by dokładnie przyjrzeć się, czy montaż został wykonany prawidłowo, gdyż każde złe ustawienie podzespołu może spowodować uszkodzenie cylinderka i wyciek płynu hamulcowego. Po upewnieniu się, że wszystko zostało poprawnie zamontowane można założyć bęben hamulcowy. Pozostaje jedynie odpowietrzenie układu hamulcowego i założenie kół. Auto jest gotowe do jazdy.