Na chwilę obecną oferta podzespołów układu hamulcowego jest ogromna, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę popularne modele samochodów. Można przebierać między częściami wielu znanych producentów. Prócz marki trzeba zdecydować także, czy chcemy wybrać klocki twarde, czy miękkie. Które są najlepsze?
Klocki hamulcowe miękkie czy twarde? Sprawdź to!Zacznijmy od tego, że zarówno tarcze, jak i klocki hamulcowe to najważniejsze elementy systemu hamulcowego w każdym aucie. Ponadto należy nadmienić, że to typowe części eksploatacyjne, które z czasem ulegają naturalnemu zużyciu – a nierzadko zużywają się stosunkowo szybko. Jakie klocki wybrać, jeżeli zajdzie potrzeba wymiany? Sprawdźmy...
Jaki rodzaj klocków cechuje wyższa kultura pracy?
Klocki miękkie z racji swojej struktury i budowy będą lepiej zachowywać się podczas jazdy i swojej pracy nawet w ekstremalnych warunkach. Z kolei ich twarde odpowiedniki mogą w niektórych sytuacjach generować dosyć uporczywe dla kierowcy i podróżnych dźwięki, np. piski. Nierzadko pojawia się także odgłos szurania i tarcia.
Które klocki wytrzymują większe przebiegi?
Klocki twarde, mimo że nieco tańsze, z reguły wytrzymują wyższe przebiegi niż miękkie klocki hamulcowe. Wynika to ze znacznie mniejszego ścierania się twardych klocków, co pozwala niekiedy uzyskać kilkadziesiąt tys. km dłuższy przebieg i znaczne odwleczenie w czasie momentu, kiedy zachodzi konieczność wymiany klocków.
Jakie klocki najlepiej hamują?
Tu ponownie lepiej wypadają klocki miękkie. Twarde klocki mimo że mniej się ścierają, to gorzej hamują, co jest powodem tendencji do zeszklenia. Niestety, ale twarde klocki hamulcowe zwykle nie wytrzymują sytuacji, w których zachodzi potrzeba awaryjnego hamowania na ostro. Zdecydowanie większe bezpieczeństwo zapewnią kierowcy miękkie klocki.
Na koniec wypada nadmienić, że klocki miękkie można uznać za bardziej przyjazne tarczom hamulcowym. Wielu mechaników zaleca wybór miękkich klocków z racji tego, by nie wykańczały tarcz. Mimo że trzeba je wymieniać nieco częściej, to nie mają negatywnego wpływu na tarcze hamulcowe. Z kolei twarde klocki mają duży wpływ na zużycie eksploatacyjne tarcz. Mało tego, wielu mechaników zaleca, by podczas wymiany twardych klocków, wymienić także tarcze.