Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że układ hamulcowy to nie tylko klocki i tarcze. Za bezpieczeństwo podczas jazdy odpowiadają także przewody hamulcowe, które stanowią jeden z najważniejszych elementów całego systemu.
Zacznijmy od krótkiej charakterystyki. Na chwilę obecną można wyróżnić dwie grupy przewodów hamulcowych: miękkie, zwane także elastycznymi, oraz twarde, np. w stalowym oplocie. Pierwsze instaluje się bezpośrednio przy zaciskach. Te drugie natomiast, łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi.
Przewody hamulcowe BoschUsterka przewodów hamulcowych
Bardzo często dochodzi do stopniowego pękania przewodów hamulcowych, o czym kierowca dowiaduje się z reguły od diagnosty, podczas sprawdzania układu hamulcowego w trakcie okresowego przeglądu technicznego. Niestety, ale nawet w kilkuletnich samochodach po mocnym wciśnięciu pedału hamulca przewodom zdarza się nie wytrzymać ciśnienia płynu hamulcowego. Co istotne pękają zarówno przewody metalowe (z powodu korozji), jak i te miękkie.
Typowe objawy awarii
Niestety, ale objawy pęknięcia przewodu hamulcowego to niemal tragedia - przy próbie hamowania pedał po prostu zapada się w podłogę, a samochód nie zwalnia. Natomiast jeżeli którykolwiek z przewodów nadal lekko przepuszcza płyn to pedał hamulca będzie stawać się stopniowo coraz bardziej miękkim aż w końcu całkiem przestanie reagować. Uwaga: Podobne symptomy towarzyszą awarii pompy hamulcowej.
Kontrola i kupno przewodów
Jeżeli choćby jeden z przewodów hamulcowych przecieka, należy zadbać, by usterka nie powtórzyła się ponownie w niedługim czasie. Dlatego zaleca się zrobić dokładny przegląd wszystkich odcinków przewodów. Prócz przewodów twardych, sprawdzić trzeba także miękkie. Twarde pękają na skutek korozji, a miękkie z kolei, mogą parcieć i ostatecznie ukruszyć się.
Nowe przewody hamulcowe można kupić w wersji dedykowanej danemu modelowi samochodu, ew. zmierzyć przewody i wybrać typ przewodów na wymiar. Najważniejsze jest to, by zastosować przewody dobrej jakości od sprawdzonego producenta oraz poprowadzić przewody tą samą drogą, co poprzednie.
Wymiana przewodów hamulcowych
Należy nadmienić, że wymiana przewodów hamulcowych będzie zawsze konieczna wtedy, gdy przewody będą już wyraźnie skorodowane, a w skrajnych przypadkach pęknięte. To istotne, by jak najszybciej pozbyć się usterki, by nie doprowadzić do wycieku płynu hamulcowego i nagłej awarii hamulców.