Rasowy fan czterech kółek i szybkiej jazdy nawet gdy posiada sprawny układ hamulcowy, wyposażony w nowe, wysokiej jakości części, to zawsze szuka czegoś więcej, bo hamulce nadal zdają się nie być zadowalające. Wówczas taki kierowca przechodzi do ich tuningu. Jak zrobić to szybko, tanio i w miarę efektownie?
Szybki i tani tuning hamulcówZacznijmy od tego, że tuning to tak naprawdę temat rzeka. Jak to bywa zwykle z wszelkimi modyfikacjami – można je wprowadzać bez końca. Trzeba jednak zachować zdrowy rozsądek i wyznaczyć granicę, ponieważ nie zawsze największa ilość modyfikacji zapewni nam oczekiwany efekt – wręcz przeciwnie, może niemiło zaskoczyć.
Tuning klocków hamulcowych
Klocki to prawdopodobnie najtańszy podzespół układu hamulcowego, dlatego ich wymiana może zdecydowanie poprawić hamowanie. Jeżeli chcemy uzyskać wysoki poziom siły hamowania trzeba będzie skorzystać z oferty tych firm, które zaopatrują rynek w części układu hamulcowego dla wyczynowców.
Zamontowanie klocków sportowych (tuningowych) pozwoli nie tylko skutecznie zwiększyć siłę hamowania, lecz także pomoże lepiej czuć hamulec i pozbyć się problemów z przegrzewaniem się tarcz. Ponadto klocki sportowe będą szybciej reagować na nacisk pedału hamulca przez kierowcę. Pamiętajmy jednocześnie, że klocki tuningowe nie zdadzą egzaminu w ruchu miejskim, ponieważ wymagają odpowiedniego rozgrzania.
Stuningowane tarcze hamulcowe
By poprawić skuteczność hamowania i zwiększyć odporność na wysokie temperatury, należy w drugiej kolejności zmodyfikować tarcze hamulcowe. Najtańszym sposobem tuningu tarcz będzie ich wymiana – na tarcze tej samej średnicy, lecz z lepszych jakościowo materiałów i większej powierzchni. Pośród ofert stuningowanych tarcz znajdziemy m.in. tarcz nacinane, nawiercane i wiercone. Do najwyższej jakości tarcz tuningowanych należą te nacinane.
Większe hamulce = większe koła
Nie zapominajmy, że wymiana hamulców na większe i mocniejsze będzie wymagać od nas kolejnych modyfikacji. Należy przede wszystkim zainwestować w większe koła – z reguły minimum 17''. Siła hamowania będzie wówczas naprawdę odczuwalna.
Ponadto miejmy na uwadze, że hamulce po tuningu będą miały nieco negatywny wpływ na trwałość układu zawieszenia, więc warto pomyśleć także nad modyfikacjami jego podstawowych elementów składowych.