Sprawny układ hamulcowy to jeden z najważniejszych wyznaczników bezpieczeństwa jazdy. Jedną z kluczowych części układu hamulcowego są przewody hamulcowe. Sprawdźmy co warto o nich wiedzieć i kiedy należy je wymieniać.
Według specjalistów branży motoryzacyjnej przewody hamulcowe powinniśmy wymieniać profilaktycznie co 5 do 7 lat. Nie powinniśmy jednak zapominać, aby zapoznać się z instrukcją i szczegółowymi zaleceniami ze strony producenta. W przeciwnym razie zużyte przewody zaczną pękać, a nas narażą na niebezpieczeństwo.
Przewody hamulcowe – co warto o nich wiedzieć?
Wymiana przewodów hamulcowychWśród przewodów hamulcowych wyróżnia się dwie grupy – przewody miękkie, inaczej zwane elastycznymi i twarde. Przewody miękkie umiejscowione są zwykle przy kołach i pracują przy każdym ich ruchu. Przewody twarde z kolei łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi.
Każdy z wymienionych powyżej rodzajów przewodów ma swoją żywotność, na którą wpływa czas i sposób eksploatacji. Żywotność przewodów miękkich zależy nie tylko od materiałów z jakich zostały wykonane, lecz również od warunków pracy i obciążeń. Najbardziej wytrzymałe są przewody elastyczne w małych i kompaktowych pojazdach osobowych, użytkowanych na dłuższych trasach z umiarkowanym obciążeniem i przy zachowaniu stosunkowo niewielkiej prędkości.
W przypadku pojazdów sportowych, terenowych i ciężkich sytuacja ta wygląda zupełnie inaczej. Samochody tego typu w większym stopniu wykorzystują maksymalną wydajność hamulców, co wpływa na obciążenie przewodów. Do grupy aut narażonych na uszkodzenie lub szybsze zużycie miękkich przewodów hamulcowych zaliczamy również pojazdy z regulacją prześwitu, gdzie elastyczne przewody narażone są na ruchy nadwozia w pionie, co skraca ich żywotność.
Powróćmy do przewodów twardych, które z czasem niestety rdzewieją. Stopień postępu tego procesu zależy głównie od warunków w jakich użytkowany jest samochód oraz od samej ich jakości. Średnio w standardowych pojazdach osobowych wytrzymują one mniej więcej od 5 do 8 lat. W pojazdach z wyższej półki żywotność przewodów sięga nawet 15 lat, jednak warto je profilaktycznie wymieniać co 10 lat.
Przewody twarde dostępne są w na rynku jako odpowiednio nagięte i ukształtowane elementy lub jako element dostępny na metry, który należy odpowiednio wyprofilować do danego auta.
Naprawa przewodów hamulcowych
Wiele osób w celu ograniczenia wydatków związanych z eksploatacją i naprawą samochodu dokonuje niejednokrotnie drobnych napraw na własną rękę. Pamiętajmy jednak, aby nie naprawiać samodzielnie i w sposób chałupniczy przewodów hamulcowych. Zdarza się, że majsterkowicze stosują w tym celu różnego rodzaju taśmy izolacyjne, opaski zaciskowe czy przejściówki i łączniki – przy dużej dozie szczęścia może i rozwiązania te przez jakiś czas posłużą, jednak ryzykujemy wówczas wiele – zdrowie, życie i bezpieczeństwo siebie, swoich bliskich i innych uczestników ruchu drogowego. W większości przypadków rozwiązania te nie sprawdzą się.
Wszelkie nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego są sygnałem do kontroli jakości przewodów i odwiedzenia warsztatu lub serwisu samochodowego.