Kiedy do kierowcy dochodzi dziwny dźwięk podczas hamowania oznacza to zwykle, że czas wymienić klocki hamulcowe. Niekiedy robimy to samodzielnie, czasami udajemy się do lokalnego warsztatu. Po wymianie kierowca powinien cieszyć się skutecznym hamowaniem przez długi czas - przynajmniej w teorii…
Praktyka warsztatowa pokazała niejednokrotnie, że problem zbyt szybkiego ścierania się klocków hamulcowych to zjawisko stosunkowo częste. Z reguły wina leży po stronie nieudolnego montażu. Nierzadko, do szybszego zużycia klocków dochodzi także na skutek nadmiernego obciążania układu hamulcowego.
Nowe klocki hamulcowe, a przebieg
Z badań niezależnych instytutów wynika, że samochód powinien pokonać około kilkadziesiąt tysięcy kilometrów zanim grubość okładzin ciernych na klocku hamulcowym spadnie do minimalnego poziomu, przy którym konieczna będzie wymiana. Dystans może jednak ulec zmianie tj. wydłużyć się lub skrócić - wiele zależy od jakości zastosowanych okładzin, stylu jazdy kierowcy, masy samochodu i mocy jednostki napędowej.
Zbyt szybkie zużycie klocków hamulcowych
Błędy kierowcy skracające żywot klocków
Przeciążając układ hamulcowy kierowca może doprowadzić nie tylko do szybszego starcia okładziny ciernej na klocku, ale wręcz do jej całkowitego zniszczenia. Pamiętajmy, że klocki hamulcowe z reguły przeznacza się do samochodów, które poruszają się po drogach publicznych i zaleca się, by nie pracowały w maksymalnych temperaturach dłużej niż ok. 15 minut. To bardzo istotne, bowiem jeżeli klocki nie zostaną schłodzone, to dojdzie do nieodwracalnych zmian w strukturze okładziny ciernej, a tym samym do zaniku odpowiedniej siły hamowania.
Kierowcy nie pozostaje nic innego jak wymienić klocki hamulcowe na nowe, nawet w przypadku, gdy warstwa okładziny ciernej jest nadal duża. Do wspomnianego przegrzania się klocków hamulcowych może dojść np. w przypadku długich zjazdów w górzystym terenie, gdzie kierowcy powszechnie stosują praktykę nieustannego naciskania pedału hamulca, zamiast hamowania silnikiem. Niekorzystny jest także agresywny styl jazdy, kiedy kierowca zbyt często korzysta z pomocy systemu ESP.
Podstawowe błędy podczas wymiany
Niestety, ale zawinić możemy my sami, a nawet mechanik, który z braku doświadczenia lub ew. rozkojarzenia pomija pewne czynności towarzyszące wymianie klocków. Podstawowa zasada przy demontażu zużytych klocków to zwrócić uwagę na ślady przegrzania, np. spalenie farby na tylnej płytce klocka, krucha struktura lub odbarwienia. Przed montażem nowych klocków należy koniecznie oczyścić jarzmo z korozji, a po założeniu klocka upewnić się, że porusza się lekko, bez utrudnień. Bardzo istotna jest także precyzja osadzenia klocka hamulcowego w jarzmie, by nacisk był równomierny.
Na koniec należy nadmienić, że w żadnym wypadku nie wymieniamy pojedynczego klocka. Klocki hamulcowe wymienia się zawsze parami, po obu stronach osi. Pamiętajmy także, że zgodnie z polskim prawem drogowym i zdrowym rozsądkiem, należy montować tylko i wyłącznie części fabrycznie nowe.