Toyota bez cienia wątpliwości jest jedną z najbardziej znanych marek samochodowych na całym świecie. Najmocniejsza stroną firmy jest jakość produkowanych aut która była utrzymywana od samego początku. Za początek firmy uważa się rok 1885. Jej o założycielami są Sakichi Toyoda i jego syn Kiichir, którzy założyli mechaniczny zakład tkacki produkujący tkaniny dla Japonii. Firma na japońskim rynku miała się rewelacyjnie i w 1926 r. rozbudowano fabrykę i przekształcono firmę w Toyoda Automatic Loom Works.
Kiichir pomimo wysokich dochodów jakie przynosiła firma, nie czuł się spełniony. Miał on mechaniczne wykształcenie i to ciągnęło go do stworzenia własnego samochodu. Bardziej wierzył w tą dziedzinę. Bodźcem dla niego było to, że wtedy w Japonii jeździło mało samochodów i to głównie zagraniczne. Dodatkowym sygnałem dla Kiichira był fakt, że ta dziedzina bardzo szybko się rozwija. Miał on wizję produkowania aut nie tylko dobrych, ale też tanich. Tego typu samochody mogłyby przynieść mu sukces na rynku japońskim, ale też podbić światowe rynki.
W 1935 r. powstał pierwszy prototyp wymarzonego samochodu. Nazywał się A1 i 6-cylindrowy silnik i pojemności 3389 ccm. Po roku ruszyła jego produkcja na masową skalę. Miał on 2 wersje: sedan AA oraz cabrio AB. Jego następcą był model AC, produkowany od 1944.
Przez dobry rozwój marki przeniesiono ją z Karaya do Komoro. I tam także miała kolejna rewolucja. Zmieniono nazwę marki na Toyota Motor Corp i zaprezentowano nowe logo z literą T składająca się z 3 owali, które nakładały się na siebie. Od tamtego czasu oprócz produkowanych samochodów znalazły się także ciężarówki GG, które były jedynym produktem powstającym w czasie wojny na Pacyfiku.
Gdy zakończyła się wojna zaczęto produkować także małe samochody użytkowe, których produkcja była wymuszona przez zakaz produkowania samochodów osobowych dla cywilów. Model SA, który tworzono od 1947 roku był rodzinnym samochodem, ale nie zdobył on popularności. Przez małą sprzedaż samochodów, pojawiły się problemy firmy. Z pomocą w 1950 r. przyszedł Taizo Ishida, który zastępując Kiichiro Toyode. Przez zmianę zarządu poprawiła się sytuacja firmy.
W 1966 r. zaczęto produkować prawdziwą legendę marki, czyli Toyotę Corollę. Na samym początku posiadała 52 konny silnik o pojemności 1077 ccm. Następnie produkowano wersje o większej mocy oraz pojemności. Samochód był 2 i 4-drzwiowy sedan oraz kombi. Od tamtego roku wyprodukowano w sumie dziesięć odsłon Toyoty Corolli i kolejne rodzaje nadwozia: van Verso i hatchback Auris.
W 80-tych latach oprócz wprowadzenia na rynek znanego modelu Celica, czy kontynuacji produkowania terenowego Land Cruisera, miał miejsce debiut nowej marki Toyoty – Lexusa. Pod tą nazwą w 1988 roku zaczęła się sprzedaż luksusowych samochodów, które były przeznaczone głównie na rynek amerykański, a następnie po 1991 na europejski. W roku 1998 Toyota została właścicielem pakietu większościowego japońskiego producenta aut Daichatsu, i stała się tym samym największą i najbogatszą korporacją motoryzacyjną na świecie.