Jak kupić? Kontakt Koszyk 0 Produktów 0,00 PLN     Zarejestruj się
 

22 266 84 58
8:00 - 20:00 od Pn. do Pt.
9:00 - 17:00 w Sob.

  Kliknij i wyślij
zapytanie

Kup część
wybierz Swój samochód
1
Marka

2
Model

3
Typ

Szukaj
Jesteś tutaj:

Artykuły

Odpowietrzanie układu hamulcowego

, w kategorii Układ Hamulcowy

Zanim zdecydujemy się na zakup nowych tarcz lub klocków hamulcowych warto sprawdzić stan układu hamulcowego pod kątem nieszczelności oraz jakości płynu hamulcowego. Jednym z zagrożeń bezpieczeństwa naszej jazdy jest powietrze w układzie hamulcowym - sprawdźmy zatem skąd się bierze i jak poprawnie odpowietrzyć układ hamulcowy.

 

Powietrze w układzie hamulcowym jest potencjalnym zagrożeniem dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Powietrze do układu może dostać się w różnoraki sposób, najczęściej poprzez opary przestarzałego płynu hamulcowego z dużą zawartością wody, po wymianie elementów układu hamulcowego, czy też poprzez nieszczelność lub uszkodzenie któregoś z podzespołów układu.

 

Odpowietrzanie układu hamulcowego – od czego zacząć?

 

Odpowietrzanie układu hamulcowegoOdpowietrzanie układu hamulcowegoOdpowietrzenie układu nie jest czynnością nad wyraz skomplikowaną, jednak wymaga czasu. Jeżeli nigdy wcześniej tego nie robiłeś i nie jesteś pewny swoich umiejętności lepiej zlecić to zadanie wykwalifikowanym pracownikom serwisu lub warsztatu samochodowego. Jeżeli jednak chcesz zrobić to samodzielnie pamiętaj, aby dokładnie trzymać się pewnych zasad. Po pierwsze pamiętaj, że zbiornik zasobnikowy musi być uzupełniony płynem i po drugie trzymaj się kolejności wykonywania poszczególnych czynności.

 

W dzisiejszych czasach praktycznie wszystkie współcześnie produkowane samochody wyposażone są w ABS. Niezwykle ważne jest aby odpowietrzanie układu hamulcowego przebiegało wedle obowiązujących zasad – innych dla pojazdów z ABS oraz innych dla pojazdów bez systemu ABS.

 

Odpowietrzanie układu hamulcowego w autach wyposażonych w ABS

 

W autach wyposażonych w system ABS odpowietrzanie układu rozpoczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej. W czasie wykonywania tej czynności zwracajmy uwagę na poziom płynu w zbiorniku – jeżeli jego ilość znacząco spadnie to do układu hamulcowego dostanie się zassane z zewnątrz powietrze, które w dalszej kolejności może trafić do pompy. W takiej sytuacji należy przerwać odpowietrzanie i odstawić samochód do wyspecjalizowanego warsztatu.


Odpowietrzanie układu dla kół przednich

 

1. Wyłącz zapłon i wciśnij pedał hamulca około 20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji układu ABS.
2. Napełnij zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego do pełna.
3. Nałóż przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający prawego przedniego koła. Drugi koniec przewodu zanurz w naczyniu z płynem hamulcowym.
4. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedałem hamulca do chwili powstania przeciwciśnienia w układzie - świadczy o tym wzrost oporu na pedale hamulca.
5. Po wytworzeniu ciśnienia należy maksymalnie wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać go.
6. Odkręć mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia zacznie płynąć płyn. Ważne jest, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
7. W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca zakręć zawór.
8. Powtórz powyższe czynności kilkukrotnie do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
9. Zakręć zawór i napełnij zbiornik płynem.
10. Powtórz te czynności dla drugiego koła przedniego.

 

Odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół tylnych

 

1. Wyłącz zapłon i wciśnij pedał hamulca około 20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji układu ABS.
2. Przytrzymaj wciśnięty pedał hamulca.
3. Włącz zapłon, załóż przewód i odkręć zawór odpowietrzający. Zamknij zawór dopiero w momencie, gdy w przewodzie przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
4. Wyłącz zapłon i przygotuj drugi hamulec do odpowietrzenia.
5. Odpowietrz drugie koło, powtarzając czynności 1-5 razy.
6. Włącz zapłon i zaczekaj, aż pompa ABS sama się wyłączy.
7. Uzupełnij płyn hamulcowy do maksymalnej wskazanej wartości.

 

Pamiętaj, że pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż 2 minuty – aby ją schłodzić rób mniej więcej dziesięciominutowe przerwy.

Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie bez układu ABS

 

Odpowietrzanie układu hamulcowegoOdpowietrzanie układu hamulcowegoOdpowietrzanie układu hamulcowego w samochodach bez systemu ABS rozpoczynamy od koła najdalej oddalonego od pompy, czyli od prawego tylnego koła. Następie odpowietrzać będziemy lewe tylne koło, prawe przednie koło i na końcu lewe przednie koło. Podczas odpowietrzania układu musimy pamiętać o zaworach odpowietrzających – mogą być zabrudzone lub skorodowane. Należy je wówczas wcześniej oczyścić szczoteczką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. przestaną pojawiać się pęcherzyki powietrza.

 

1. Zdejmij kapturek z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego.
2. Oczyść zawór i nałóż czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu włóż do naczynia lub pojemnika wypełnione do połowy płynem hamulcowym.
3. Pompuj pedałem hamulca do chwili wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie – uczucie oporu na pedale hamulca.
4. Po wytworzeniu ciśnienia maksymalnie wciśnij pedał hamulca i przytrzymaj.
5. Odkręć mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia powinien zacząć płynąć płyn. Pamiętaj, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
6. W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca zakręć zawór.
7. Powtórz powyższe czynności kilkukrotnie do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
8. Zdejmij przewód z zaworu odpowietrzającego i załóż na zawór kapturek ochronny.
9. Opisane czynności wykonaj dla pozostałych kół.

 

Pamiętaj o płynie hamulcowym

 

Dbanie o układ hamulcowy to nie tylko regularna wymiana klocków czy tarcz hamulcowych, to również kontrola stanu i wymiana płynu hamulcowego. Płyn powinno się wymieniać mniej więcej raz na dwa lata. Istotną rzeczą jest, aby nie mieszać płynów – jeżeli w naszym aucie korzystaliśmy do tej pory z płynu DOT-3, to pod żadnym pozorem nie powinniśmy mieszać go z innymi płynami typu DOT-4 lub DOT-5. Powieszanie płynów o różnych parametrach może przyczynić się do rozpuszczenia uszczelek cylinderków i zacisków.

Podziel się:
    
    

Artykuły

Wszystkie poradniki >>

Ostatnie komentarze


W mojej Audicy sprawują się wyśmienicie. Cena dość atrakcyjna, szybka wysyłka.

Adam 

Osobiście jestem zadowolony z zakupów. Wraz z tymi tarczami wymieniłem klocki na nowe, cały...

Kamil 

Rewelacyjna jakość, polecam wszystkim produkty TRW!!!

Junak 

Jak za taką cenę to jestem jak najbardziej zadowolony :)

Karol 

Polecane części hamulcowe

Obsługujemy
płatności
platnosci
Sklep internetowy z częściami układu hamulcowego do samochodów Nowe-hamulce.pl
Jeśli chcesz zapytać o naszą ofertę, skontaktuj się z nami telefonicznie bądź mailowo. Nasi konsultanci są dostępni od Pon. do Sob. pod numerem telefonu 22 266 84 58
Najlepsze klocki, tarcze hamulcowe, szczęki oraz bębny hamulcowe w najniższych cenach w Polsce dostępne są tylko w sklepie Nowe-hamulce.pl.