Raz na jakiś czas każdy kierowca ma jakiś problem z hamulcami. Czasami samochód ma dłuższą drogę hamowania, niekiedy coś wydaje dziwne dźwięki. A co się dzieje kiedy felga staje się gorąca, lub nawet podczas jazdy opona dymi tak, jakby miała się za chwilę zapalić? Co mogło na to wpłynąć? Co mogło spowodować zwiększone tarcie i podniesienie temperatury?
W większości samochodów osobowych przednie hamulce tarczowe posiadają zaciski pływające z jednym tłoczkiem. Podczas naciskania pedału hamulca, powodujemy wysuwanie się tłoczka hamulcowego, który ma za zadanie docisnąć klocki hamulcowe do tarczy. Wówczas energia kinetyczna zamieniania jest na energię cieplną.
Co to jest tłoczek hamulca samochodowego?
Tłoczek wraz z zaciskiem hamulcowym działają w bardzo ciężkich warunkach. Duże przeciążenia, tarcie, dostające się tam nieczystości, agresywne środowisko płynu hamulcowego powodują uszkodzenia gumowych elementów uszczelniających. Na początku korozja tłoczka i postępujące uszkodzenia uszczelek powodują ciężką pracę tłoczka. Możemy to zaobserwować poprzez nadmierne grzanie się zacisku a z czasem powoduje to nawet zablokowanie zacisku na stałe.
Czego można się spodziewać gdy w układzie hamulcowym wystąpi zapieczenie tłoczka?
Najczęściej występuje nadmierne nagrzewanie się felgi, wydłużone hamowanie, nierównomierne zużycie opon w samochodzie a także znoszenie podczas hamowania na stronę po której tłoczek i zacisk jest sprawny. Co ciekawe z czasem może zostać uszkodzone łożysko lub elementy zawieszenia po stronie sprawnego hamulca, który niestety musi pracować wydajniej.
Jeśli zauważymy dłuższą drogę hamowania, znoszenie podczas hamowania na jedną stronę, sprawdźmy czy felga nie nagrzewa się zbyt mocno. Nie czekajmy na przykry zapach nagrzewających się opon lub na sytuację, gdy felgę w pośpiechu schładza się wodą ponieważ ma się wrażenie, że opona za chwilę się zapali. Jeżeli lubisz samemu naprawiać swój samochód, choćby było to coś nowego, sprawdź dokładnie tłoczki hamulca. Zrób odpowiedni zakup, i ciesz się z bezpiecznej jazdy samochodem.
W jaki sposób pozbyć się problemu zapieczonego tłoczka?
Jeżeli korozja tłoczka nie jest zbyt duża można go przeszlifować i wymienić gumowe elementy uszczelniające. Jeżeli uszkodzenia tłoczka będą znacznie większe należy zakupić zestaw naprawczy wraz z nowym tłoczkiem. Niestety w przypadku większych uszkodzeń tłoczka nic innego nie opłaca się robić.