Tarcze hamulcowe stanowią niezwykle istotny element całego układu, od którego zależy poziom bezpieczeństwa osób podróżujących samochodem. Ich wymiana na nowe części niekiedy może okazać się bardzo kosztowna, dlatego dziś zajmiemy się następującym problemem – kiedy należy wymieniać, a kiedy warto przetaczać tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe – kiedy wymieniać, a kiedy przetaczać?O tym, czy będziemy zmuszeni wymienić tarcze hamulcowe na nowe, czy też wystarczy przeprowadzić je przez proces przetaczania dowiemy się dopiero wówczas, gdy mechanik określi ich stan zużycia. Wiele zależy od grubości ich powierzchni roboczej, która w wyniku przetaczania ulegnie zmniejszeniu. Niekiedy, zbyt cienka warstwa powierzchni roboczej sprawi, że proces przetaczania będzie niemożliwy. Dlaczego ocenę stanu zużycia tarczy hamulcowej warto powierzyć specjalistom? Dzieje się tak z powodu sporych różnic w wartościach minimalnych grubości tarcz hamulcowych dedykowanych dla samochodów osobowych, które wahają się w przedziale od 10 mm do nawet 30 mm. Dlatego warto pamiętać o tym, że to nie sama grubość powierzchni roboczej tarczy hamulcowej decyduje o jej trwałości, lecz przede wszystkim materiał, z jakiego została stworzona oraz intensywność i rodzaj eksploatacji. Tarcze hamulcowe, które są wykorzystywane w samochodach użytkowanych m.in. w górach ulegną szybszemu zużyciu w porównaniu z identycznymi tarczami, które eksploatowane będą na trasach nizinnych.
Bez względu na to, jaką standardową grubość posiadają tarcze hamulcowe zamontowane w naszym samochodzie pamiętajmy, że ich zużycie w trakcie eksploatacji nie może być większe niż 1,5 – 2 mm. O dokładnych wartościach granicznych dla tarcz hamulcowych powinien poinformować nas producent w instrukcji lub na ich opakowaniu.
Przed przystąpieniem do zabiegu toczenia tarcz hamulcowych należy otwarcie stwierdzić, że nie jest to rozwiązanie na wiele tysięcy kilometrów, a bardziej tymczasowa alternatywa dla ich wymiany na nowe. Oprócz tego, do toczenia nadawać się będą wszystkie rodzaje tarcz, oprócz tarcz ceramicznych. Nie ma znaczenia ich charakterystyka – proces toczenia będzie taki sam zarówno dla gładkich, jak i tarczowych tarcz hamulcowych. Sam proces toczenia może odbyć się na dwa sposoby – można je zdjąć, a przetaczanie ich powierzchni przeprowadzić na profesjonalnej, przeznaczonej do tego tokarce, albo też za pomocą specjalnego, przeznaczonego do tego przenośnego narzędzia, które nie będzie od nas wymagało demontażu kół i tarcz hamulcowych. Ceny przetaczania tarcz hamulcowych najczęściej wahają się w okolicach 30-40 zł. Warto więc, zwłaszcza przy okazji starszych, mniej zaawansowanych technicznie samochodów sprawdzić, czy taki zabieg będzie opłacalny, gdyż niekiedy może okazać się, że zakup sprawdzonego zamiennika na rynku części zamiennych będzie niewiele droższy.